Přihlášení

5 jednoduchých způsobů, jak zlepšit svůj zrak

Anna Sucha

Z lékařského hlediska zkontroloval/a Anna Sucha, Optometrista, dne
Napsal/a Maria Chiara Tarsia

Vaše oči pro vás každý den tvrdě pracují! Neustále pro nás zpracovávají tuny a tuny obrazů (zejména v digitální době, ve které žijeme), umožňují nám rozpoznávat, číst, obdivovat, dívat se, zírat, prohlížet si, okukovat, zírat... ach, promiňte, trochu jsme se nechali unést!

V podstatě jsou naše oči vzácné a všichni bychom se o ně měli dobře starat. Tento velmi důležitý úkol je celoživotní, ale to neznamená, že by měl být obtížný. Rady obsažené v následujícím článku vám ukáží jednoduché, ale účinné způsoby, jak udržet své oči spokojené a svůj zrak v co nejlepší kondici.

Přečtěte si našich 5 nejlepších tipů, jak zlepšit zrak a udržet oči zdravé

Po konzultaci s našimi očními specialisty - a po připomenutí, že nejlepším zdrojem rad šitých na míru je vždy váš oční lékař - jsme připraveni vám představit 5 jednoduchých způsobů, jak zlepšit svůj zrak.

Je snadné je začlenit do každodenní rutiny a rozhodně jsou účinné. Chcete se naučit, jak na to? Čtěte dál!

Naplánujte si pravidelné oční kontroly

Naše první rada je velmi důležitá: Pokud již nosíte brýle nebo kontaktní čočky, víte, že aktuální předpis je základ. Ačkoli se vám zdá váš zrak v pořádku, důrazně doporučujeme pravidelně kontrolovat své oči a zrak. Důkladné oční vyšetření nejen určí, zda jsou vaše dioptrie dostatečné, ale může být také zásadní pro odhalení případných dalších příčin rozmazaného vidění, únavy očí, cukrovky a vysokého krevního tlaku.

Zajímá vás, jak často si máte naplánovat oční kontroly?

  • Mladí dospělí (20 až 40 let) by si měli nechat zkontrolovat zrak každé dva roky.
  • Děti, dospělí a starší lidé potřebují každoroční kontrolu zraku.
 
jak často si máte naplánovat oční kontroly
 

Dopřejte svým očím odpočinek od digitálních obrazovek

Přemýšlíte někdy nad tím, kolik času trávíte nad digitálními obrazovkami? Na základě nedávného průzkumubylo spočítáno, že v průměru strávíme u digitálních obrazovek nejméně 6 hodin denně, ať už se jedná o počítač při práci nebo chytré telefony, tablety a chytré televize ve volném čase. To znamená, že naše oči jsou neustále nuceny zaostřovat a v dlouhodobém horizontu trpí jejich svaly.

Když se naše doba strávená u obrazovky stane nadměrnou, výrazně se zvyšuje riziko syndrom počítačového vidění. Mezi příznaky může patřit bolest hlavy, rozmazané vidění, bolest a suchost očí. Je tedy nutné očím ulevit krátkými přestávkami.

Chcete-li se vyhnout únavě očí, suchosti a rozmazaným očím, dodržujte pravidlo '20-20-20':

  • každých 20 minut si udělejte 20sekundovou přestávku a zaměřte svůj pohled na bod vzdálený 20 stop (asi 6 metrů) od počítače.

Pokud pravidelně pracujete na počítači nebo je hraní her vaší vášní, můžete také zkusit nosit brýle s filtrem modrého světla. Jsou vybaveny speciálním filtrem, který blokuje určité procento modrého světla vyzařovaného našimi obrazovkami. Spolu se zdravým životním stylem a pravidelnými očními kontrolami mohou tyto tónované čočky poskytnout určitou formu úlevy pro vaše oči. Poskytují také ochranu před UV zářením a zlepšují kontrast a jasnost obrazu na digitálních obrazovkách, čímž vám usnadňují život.

Limitovaná nabídka

Sleva 100 Kč na počítačové brýle!

Nakupovat

Nejlepším řešením, jak zmírnit digitální únavu očí, však zůstává to nejjednodušší: omezení a rozložení času stráveného u obrazovek. Možná zjistíte, že tento dobrý návyk vám také pomůže zlepšit kvalitu spánku a soustředění.

Vyzkoušejte tato oční cvičení

Oční cvičení neboli "oční jóga" jsou v dnešní době poměrně populární. V předchozí kapitole jsme si vysvětlili, jak digitální zařízení změnila náš životní styl. A od té doby se únava očí stává běžným problémem mnoha lidí. Najděte si pro sebe trochu času (stačí 10-15 minut) a vyzkoušejte tato jednoduchá cvičení. Slibujeme: úleva se dostaví okamžitě!

  • Jemně pohybujte očima zleva doprava. Tento pohyb opakujte třikrát.
  • Pohybujte očima nahoru ke stropu a pak pomalu dolů k podlaze. Opakujte třikrát.
  • Pomalu a jemně pohybujte očima nahoru doleva a pak pomalu dolů doprava, třikrát opakujte.
  • Tento pohyb opakujte, přičemž začněte vpravo nahoře a postupujte dolů doleva. Opět opakujte třikrát.
  • Očima sledujte dráhu připomínající osmičku.

Oční cvičení: jóga pro oči

Ale aby bylo jasno: ačkoli je prokázáno, že oční cvičení mohou ulevit vašim očním svalům od napětí a stresu, nejsou zázračným řešením. Ano, mohou vám pomoci najít úlevu po náročném pracovním nebo studijním dni, ale zázračně nevyléčí vaše zrakové vady. Jako vždy doporučujeme řídit se doporučením očního specialisty a používat veškeré zrakové pomůcky podle předpisu.

Přesto však má některé prokázané výhody. Podle nedávného vědeckého výzkumu, který provedla katedra optometrie Sankara Academy of Vision, oční jógová cvičení snižují skóre příznaků únavy očí tím, že zvyšují účinnost mimokulárních svalů. Proto by mohlo být považováno za terapeutickou a nefarmakologickou intervenci pro snížení únavy očí a souvisejících astenopických příznaků.

Cvičením očí (jak je znázorněno v infografice níže) nejen trénujete oční svaly, ale také zlepšujete průtok krve, okysličování a přirozenou produkci slz. Velmi velký výsledek na tak malou sérii pohybů!

Jezte zeleninu a dodržujte zdravý životní styl

Zdravý životní styl je dobrý způsob, jak si nejen udržet zrak, ale také zlepšit kvalitu života. Ale protože se zaměřujeme na zrak, začněme seznamem chutných superpotravin, které vyživují vaše oči i vaše tělo. Vitamíny, mastné kyseliny a antioxidanty jsou podle mnoha mezinárodních studií elixíry, které hledáme, pokud chceme přirozeně zlepšit zdraví svých očí.

Podívejme se, kde je můžeme najít a proč jsou důležité pro udržení zdravých očí:

  • Karotenoidy, jako je vitamin A (známý také jako retinol), beta-karoten, lutein a zeaxantin, pomáhají našim očím vytvářet přirozenou ochranu proti UV záření. Jejich příjem snižuje riziko šedého zákalu a makulární degenerace a také suchosti očí. Nacházejí se v mrkvi, kukuřici, špenátu, brokolici, borůvkách, rajčatech, sladkých bramborách, mangu, dýni, vejcích a mléce.
  • Vitamin B (obzvlášť B1B2, B6, B12 a kyselina listová) podporuje správnou funkci očních svalů a snižuje riziko degenerativních očních onemocnění. Vitamíny skupiny B najdete ve fazolích, vejcích, špenátu, listové zelenině a obilovinách.
  • Vitamin C je považován za "přírodní štít" proti nemocem a infekcím. I naše oči mohou těžit z jeho vlastností posilujících imunitní systém. Vitamin C nejenže zabraňuje vzniku šedého zákalu a věkem podmíněné makulární degenerace, ale může také zpomalit ztrátu zrakové ostrosti. Nejbohatší na vitamin C jsou např: kiwi, citrusy, bobulovité ovoce, hlávkový salát, rajčata a paprika. Obsahují také bioflavonoidy, další důležité pomocníky pro optimální zdraví očí.
  • Vitamin E má antioxidační účinky, které rovněž pomáhají předcházet makulární degeneraci a stresu očí; posiluje naše oční svaly a chrání náš zrak. Najdeme ho v mandlích, avokádu lískových oříšcích, sóji, šafránu, olivách a olivovém oleji, celozrnných obilovinách a špenátu

Nezapomínejte pít alespoň jeden a půl litru vody denně, procházet se venku, kdykoli vám to časový plán dovolí, a spát alespoň osm hodin každou noc..

Chraňte své oči před UV zářením

V neposlední řadě zmíníme jedno z našich oblíbených témat: Celoroční ochrana před UV zářením. Tato rada je nesmírně jednoduchá: stačí nosit své oblíbené sluneční brýle!

Nenechte si ujít naši nabídku kvalitních značkových slunečních brýlí! Pro všechny věkové kategorie, všechny styly a všechny rozpočty!

Nezapomeňte, že sluneční brýle nejsou jen tak ledajaké. Levné a necertifikované sluneční brýle mohou ve skutečnosti poškodit vaše oči více než skutečné sluneční světlo. Pokud jde o vaše věrné společníky pro slunečné dny, rozhodně vybírejte moudře: Vaše sluneční brýle musí být vybaveny filtrem UV400, což znamená, že budou schopny blokovat 100 % UVA a UVB paprsků pronikajících do oka.UVA, UVB a UVC záření na oko

Zlepšit zrak je docela snadné, že? Dejte nám vědět v komentářích, zda jste se řídili našimi tipy!

Nenechte si ujít nic důležitého.

Přihlaste si náš e-mailový zpravodaj!

Komentáře

    Žádný dotaz...

    Údaje označené * jsou povinné

    Nejprodávanější produkty